ایه199 سوره اعراف
ساعت ۱٢:۱٩ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۳۱ امرداد ۱۳٩۱   کلمات کلیدی:

طریقه  عفو و بخشش را پیش گیر و به کار نیک امر کن و (چنانچه نپذیرند ) از مردم نادان  روی گردان .     ( ایه 199 سوره اعراف)

مرویست که روزی اعرابی  خدمت امام صادق (ع) رسید و عرض کرد یا ابن رسول الله آیا درقرآن  کریم آیه ای وجود دارد که از لحاظ شان و منزلت با تمامی آیات قرآن برابری کند ؟

امام صادق (ع)  فرمودند : آری آیه 199 سوره اعراف به لحاظ شان و منزلت  با تمامی  آیات قرآن برابری می کند.


 
سخن معصوم
ساعت ۱٢:۱۱ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۳۱ امرداد ۱۳٩۱   کلمات کلیدی: امر به معروف ،نهی از منکر ،آخر الزمان

امام محمد باقر (ع):

در آخر الزمان ،در میان مردم ، قومی پدید می آیند ، ریاکار و به ظاهر عبادت کننده و پارسا ، ولی از لحاظ  درک و رشد عقلی  ، ناقص و کارشان بیهوده است ، بدنبال وسایل رخصت در امر به معروف می روند و آن مواردی است که از ضرر و زیان ، ایمن گردند و عذر می تراشند ، از لغزش ها و تبهکاریهای دانشمندان ، پیروی می کنند ، از نماز وروزه و آنچه  بر ایشان زیان جانی یا مالی ندارد ، استقبال می کنند و حتی اگر نماز  هم به سایر کارهایشان و به اموال و جانشان ضرر برساند ، آن را نیز ترک می کنند ، چنانچه عالی ترین و شریفترین فریضه ها ( امر به معروف و نهی از منکر ) را ترک می کنند .


 
ویژگی های روز قدس
ساعت ٩:٢٥ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢٦ امرداد ۱۳٩۱   کلمات کلیدی: قدس ،صحیفه نور ،فلسطین

امام خمینی (ره)
ویژگی های روز قدس  (امام‌و‌‌‌رهبری) 

 

روز قدس روزى است که باید سرنوشت ملتهاى مستضعف معلوم شود، باید ملتهاى مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین. باید همانطور که ایران قیام کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید و خواهد مالید، تمام ملتها قیام کنند و این جرثومه هاى فساد را به زباله دانها بریزند.

  

 
 
 

 

امام خمینی(ره)  در پیامی به شرح زیر آخرین جمعه ماه رمضان را روز قدس نامگذاری نمودند :‌

 

بسم اللّه الرحمن الرحیم؛ مسلمین ایران و جهان من در طى سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینى شدت بخشیده است، و بویژه در جنوب لبنان به قصد نابودى مبارزان فلسطینى، پیاپى خانه و کاشانه ایشان را بمباران مى کند.
من از عموم مسلمانان جهان و دولتهاى اسلامى مى خواهم که براى کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند.
و جمیع مسلمانان جهان را دعوت مى کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و مى تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب، و طى مراسمى همبستگى بینالمللى مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونى مردم مسلمان اعلام نمایند.
از خداوند متعال پیروزى مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم.
والسلام علیکم و رحمةاللّه و برکاته .

 

ایشان همچنین در پیامی ویژگی های روز قدس را تعریف نمودند :

 

ملت مسلمان ایران ؛‌ روز قدس، روز مقابله مستضعفین با مستکبرین روز قدس یک روز جهانى است.
روزى نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد.
روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است.
روز مقابله ملتهایى است که در زیر فشار ظلم امریکا و غیر امریکا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست.
روزى است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند.
روزى است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد.
متعهدین این روز را روز قدس مى دانند، و عمل مى کنند به آنچه باید بکنند.
و منافقین - آنهایى که با ابرقدرتها در زیر پرده آشنایى دارند و با اسرائیل دوستى - در این روز بى تفاوت هستند، یا ملتها را نمى گذارند که تظاهر کنند.
روز قدس روزى است که باید سرنوشت ملتهاى مستضعف معلوم شود، باید ملتهاى مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین.
باید همانطور که ایران قیام کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید و خواهد مالید، تمام ملتها قیام کنند و این جرثومه هاى فساد را به زباله دانها بریزند.
روز قدس روزى است که باید این دنباله روهاى رژیم سابق در ایران، و آن توطئه چینهاى رژیم فاسد و ابرقدرتها در سایر جاها خصوصا در لبنان، تکلیف خودشان را بدانند.
روزى است که باید همت کنید و همت کنیم که قدس را نجات بدهیم، و برادران لبنانى را از این فشارها نجات بدهیم.
روزى است که باید تمام مستضعفین را از چنگال مستکبرین بیرون بیاوریم.
روزى است که باید جامعه مسلمین همه اظهار وجود بکنند و هشدار بدهند به ابرقدرتها و به این تفاله هایى که مانده است از آنها - چه در ایران و چه در سایر جاها.
هشدار به روشنفکران امریکایى مسلک روز قدس، روزى است که باید به این روشنفکرانى که در زیر پرده با امریکا و عمال امریکا روابط دارند هشدار داد.
هشدار به اینکه اگر از فضولى دست برندارید، سرکوب خواهید شد! ما به آنها مهلت دادیم و با آنها با ملایمت رفتار کردیم که شاید دست از شیطنت بردارند و اگر دست برندارند، کلمه آخر را خواهیم گفت و خواهیم به آنها فهماند که دیگر رژیم سابق قابل برگشتن نیست و دیگر امریکا نمى تواند به اینجا حکومت کند، و دیگر سایر ابرقدرتها نمى توانند در این مملکت حکومت کنند.
روز قدس روزى است که باید به همه ابرقدرتها هشدار داد که باید دست خود را از روى مستضعفین بردارید و سر جاى خود بنشینید.
روز قدس، روز احیاى اسلام اسرائیل، دشمن بشریت، دشمن انسان، که هر روز غائله ایجاد مى کند و برادرهاى ما را در جنوب لبنان به آتش مى کشد، باید بداند که دیگر اربابهاى او رنگى ندارند در دنیا، و باید انزوا اختیار کنند، طمعها را از ایران باید قطع کنند، دستهاى آنها باید از همه ممالک اسلامى قطع شود، عمال آن در همه ممالک اسلامى باید کنار بروند.
روز قدس روز اعلام یک چنین مطلبى است.
اعلام این است به شیاطینى که ملتهاى اسلام را مى خواهند کنار بگذارند، و ابرقدرتها را به میدان بیاورند.
روز قدس روزى است که قطع آمال آنها را بکند، و به آنها هشدار بدهد که گذشت آن زمانها.
روز قدس روز اسلام است.
روز قدس روزى است که اسلام را باید احیا کرد و احیا بکنیم، و قوانین اسلام در ممالک اسلامى اجرا بشود.
روز قدس روزى است که باید به همه ابرقدرتها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما، به واسطه عمال خبیث شما، واقع نخواهد شد.
روز قدس، روز حیات اسلام است.
باید مسلمین بهوش بیایند، باید بفهمند قدرتى را که مسلمین دارند، قدرتهاى مادى، قدرتهاى معنوى.
مسلمین که یک میلیارد جمعیت هستند و پشتوانه خدایى دارند و اسلام پشتوانه آنهاست و ایمان پشتوانه آنهاست از چه باید بترسند? ما با یک جمعیت کمى در مقابل دشمنهاى زیاد، دشمنهاى بسیار، قیام کردیم و ابرقدرتها را شکست دادیم.
و کسى گمان نکند که دیگر بعضى از این قشرهاى فاسد، بعضى از این چپروهاى امریکایى یا غیر امریکایى ، بتوانند در این مملکت اظهار وجود کنند.
آن روز که ما بخواهیم و ملت ما بخواهند، در ظرف چند ساعت تمام آنها به زباله دانهاى فنا خواهند ریخته شد.
ملت بزرگ ما دیگر از این حرکات مذبوحانه نخواهد ترسید.
و حرکات اسرائیل در جنوب لبنان و نسبت به فلسطین همین حرکات مذبوحانه است.
حرکاتى است که اواخر عمر اشخاص فاسد مى کنند -چنانچه شاه ما، شاه مخلوع ایران این حرکات را کرد، و منتهى به فنا شد.
شکستناپذیرى اسلام دولتهاى عالم بدانند که اسلام شکست بردار نیست.
اسلام و تعالیم قرآن بر همه ممالک باید غلبه کند.
دین باید دین الهى باشد، اسلام دین خداست، و باید در همه اقطار اسلام پیشروى کند.
روز قدس، اعلام یک چنین مطلبى است، اعلام به این است که مسلمین به پیش! براى پیشرفت در همه اقطار عالم.
روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است، روز حکومت اسلامى است.
روزى است که باید جمهورى اسلامى در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود.
روزى است که باید به ابرقدرتها فهماند که دیگر آنها نمى توانند در ممالک اسلامى پیشروى کنند.
من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم مى دانم، و روزى است که باید ما تمام قواى خودمان را مجهز کنیم، و مسلمین از آن انزوایى که آنها را کشانده بودند خارج شوند، و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند و ما در مقابل اجانب با تمام قوا ایستاده ایم، و نخواهیم اجازه داد کسان دیگر در مملکت ما دخالت کنند، و مسلمین نباید اجازه بدهند که کسان دیگر در ممالکشان دخالت کنند.
در روز قدس، ملتها باید به حکومتهایى که خائن هستند هشدار دهند.
روز قدس روزى است که ما خواهیم فهمید چه اشخاصى و چه رژیمهایى با توطئه گرهاى بینالمللى موافقت دارند و با اسلام مخالفت.
آنهایى که شرکت ندارند مخالف با اسلام هستند، و موافق با اسرائیل.
و آنهایى که شرکت کردند، متعهد هستند و موافق با اسلام و مخالف با دشمنان اسلام - که در راس آنها امریکا و اسرائیل است.
روز امتیاز حق از باطل است، روز جدایى حق و باطل است.
من از خداوند تبارک و تعالى خواهانم که غلبه بدهد اسلام را بر همه قشرهاى عالم، بر همه مستکبرین، مستضعفین را غلبه بدهد.
و از خداى تبارک و تعالى خواهانم که برادرهاى ما را در فلسطین، در جنوب لبنان و در لبنان، و در هر جایى از عالم که هستند، از دست مستکبرین و از دست چپاولگران نجات بدهد.

 

منبع : صجیفه نور

 


 
برگزاری محافل انس با قرآن همزمان با ماه مبارک رمضان
ساعت ۱٠:٠٩ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢٥ امرداد ۱۳٩۱   کلمات کلیدی:

 در راستای ارج نهادن به  قرآن و ترویج فرهنگ  و آموزه های قرآنی و  به همت اداره  فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کلات  و کانون های فرهنگی هنری مساجد لاین ، کلات ، چنار  همزمان با ماه  پر فیض و پر برکت نزول قرآن و همکاری دفتر امام جمعه محترم شهرستان و آستان قدس رضوی 3 محفل انس با قرآن در  روزهای  پانزدهم و هفدهم و بیست و سوم  ماه رمضان برگزار گردید ، این مراسم با استقبال گرم دوستداران قرآن  همراه بود و قاریان برجسته استانی و شهرستانی  با  صوت زیبا و دلنشین خود  جمع کثیری از اهالی شهرستان را مستفیذ نمودند .  در پایان به رسم یابود هدایای معنوی (کتاب ) تقدیم قاریان گردید.


 
فرهنگ مطالعه چگونه زنده می شود؟
ساعت ۱٢:٤٠ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢۳ امرداد ۱۳٩۱   کلمات کلیدی:

 


اگر کتابخوان خوبی باشیم می توانیم از کتاب های مناسبی که در اطرافمان هستند لذت ببریم. عادت به مطالعه کمی دشوار است، اما با اندکی تلاش می توان این فرهنگ خوب را در خود زنده کنیم .

 

مطالعه

 

عادت به مطالعه باید در وجود هر کس نهادینه شود، در غیر این صورت تنها به مطالعه می توان به شکل یک گذران وقت نگاه کرد. در اینجا چند پیشنهاد به ما کمک می کند تا نه تنها پس از مدتی کوتاه کتابخوانی حرفه ای شویم، بلکه مطالعه تبدیل به یکی از مفرح ترین سرگرمی های ما شود:

یک- انتخاب کتاب در زمینه ای که به آن علاقمند هستید ؛ اگر شما به رشته یا زمینه خاصی علاقمندید و از آن لذت می برید به دنبال انتخاب کتاب هایی باشید که در زمینه آن رشته ها هستند. با این کار عادت مطالعه در شما کم کم نهادینه می شود و پس از مدتی از هر کتابی در هر زمینه ای و با هر محتوایی لذت می برید.

دو- ادبیات داستانی و یا غیر داستانی ؛ تعدادی از کتاب ها کاملا ساخته و پرداخته تخیلات نویسنده و کلا از حقیقت به دورند که به آنها نام کتاب های داستانی داده شده است. رمان ها ، داستان های کوتاه و افسانه ها نمونه خوبی از این دسته هستند. اینگونه کتاب ها می توانند شما را به جاهای دیگری ببرند و به قدرت تخیل شما کمک کنند.این دسته از کتاب ها برای برداشتن گام های نخست مطالعه لذت بردن از کتاب بسیار مناسب هستند . اما کتاب های غیر داستانی مبنای حقیقی دارند، مانند کتاب های تاریخی و علمی؛ اما این به آن معنا نیست که این دسته از کتاب ها خسته کننده اند، بلکه برای آغاز کار مناسب نیست، اما با خو گرفتن به عادت پسندیده مطالعه می توان پس از مدتی کوتاه از آنها نیز لذت برد.

 برای آغاز خواندن کتاب های غیرداستانی کار مناسب نیست، اما با خو گرفتن به عادت پسندیده مطالعه می توان پس از مدتی کوتاه از آنها نیز لذت برد.

سه- از سایر اعضای خانواده نیز کمک بگیرید؛ از پدر و مادر و کسانی که به آنها علاقمند هستید یا خصوصیات مشترکی با آنها دارید بخواهید تا کتاب هایی را که خوانده اند و از آن لذت برده اند به شما معرفی کنند . با این کار شما نیز شاید از کتابی که آنها خوانده اند لذت ببرید و همین امر نقطه ای برای لذت بردن از مطالعه باشد.

چهار- از متخصصان بخواهید؛ کتابخانه مکان خوبی است که شما بتوانید کتاب هایی را که دوست دارید پیدا کنید و مجبور نیستید تا خودتان درباره آن تحقیق کنید. درباره علایقتان با کتابداران صحبت کنید تا آنها در این زمینه شما را یاری کنند.

پنج- برپایی جلسه کتابخوانی؛ با دوستانتان قرار بگذارید تا هر کسی کتابی مشخص را بخواند و پس از مطالعه درباره آن کتابها با هم صحبت کنید. این کار شما را تشویق می کند تا هم یک جلسه دوستانه داشته باشید و هم پیش زمینه ای از کتابی که نخوانده اید تا تصمیم بگیرید که این کتاب را بخوانید یا نه.

شش- به مطالعه تنها به عنوان سرگرمی نگاه نکنید؛ همه افراد به مطالعه به عنوان نوعی سرگرمی نگاه می کنند و فکر می کنند اگر آن را انجام ندهند کار اشتباهی مرتکب نشده اند . اما اگر به مطالعه به عنوان یکی از نیازهای ضروری زندگی نگاه کنیم یاد می گیریم تا مانند غذا خوردن آن را هرگز فراموش نکنیم.

با چنین گام های موثری شاید در کمتر از یک ماه بتوان عادت خوب مطالعه را در خود پرورش داد. 

بخش ادبیات تبیان


منبع: خبرگزاری کتاب ایران به نقل از کید هلت


 
روش مطالعه صحیح
ساعت ۱٢:۳٦ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢۳ امرداد ۱۳٩۱   کلمات کلیدی: مطالعه صحیح ،گام های مطالعه

 

 هنگامی که می‌خواهید کتابی را مطالعه کنید مخصوصاً در مورد کتاب‌های درسی یکی از بهترین شیوه‌های مطالعه مفید و موثر، پیاده کردن روش ده مرحله‌ای مطالعه است. که با انجام تک تک مراحل، کمک بسیاری در یادگیری و تثبیت مطالب در ذهن شما می‌نماید.

 

مطالعه

 

شما در هنگام شروع به مطالعه‌ی یک کتاب جدید چه می‌کنید؟ کتاب‌های درسی‌تان را چگونه مطالعه می‌کنید؟ آیا می‌دانید که مطالعه نیز مانند هر کار دیگر روش‌ها و تکنیک‌های خاص خود را دارد؟!

هنگامی که می‌خواهید کتابی را مطالعه کنید مخصوصاً در مورد کتاب‌های درسی یکی از بهترین شیوه‌های مطالعه مفید و موثر، پیاده کردن روش ده مرحله‌ای مطالعه است. که با انجام تک تک مراحل، کمک بسیاری در یادگیری و تثبیت مطالب در ذهن شما می‌نماید.

گام اول: مراحل 1 و 2 و 3

در مواجه با یک مطلب جدید از کتاب درسی‌تان مراحل زیر را روی آن اجرا کنید:

مرحله 1- تخمین و هدفگذاری: یعنی مشخص کنید که در چه بازه زمانی چه تعداد صفحاتی را مطالعه خواهید کرد.

مرحله 2- تخلیه ذهنی: یعنی هر آنچه از قبل در مورد آن موضوع، به خاطر دارید بر روی کاغذ منتقل کنید حتی اگر در مورد صحت آن تردید دارید.

مرحله 3- مطالعه اجمالی: به طور اجمالی و سریع صفحات را ورق بزنید و به فهرست، عناوین، سوالات، تصاویر و خطوط پر رنگ شده توجه کنید.

گام دوم: مراحل 4 و 5 و 6 و 7

مرحله 4- طرح سوال: در مورد مطالبی که از نظر گذراندید، سوال طرح کنید تا با نگاهی کنجکاوانه و جستجو گرانه آماده‌ی خواندن شوید.

مرحله 5- خواندن فعال برای پیدا کردن جواب سوالات: در این مرحله شروع به خواندن کتاب کنید. کتاب را عمیق و دقیق بخوانید و به دنبال پیدا کردن جواب سؤالات آخر فصل یا سؤالاتی که درذهن خود دارید، باشید.

مرحله 6- تجزیه، تحلیل و تفهیم: سعی کنید تمام مطالب کتاب را کاملاً متوجه شده و به حافظه خود منتقل کنید بعضی از قسمت‌ها نیاز به تحلیل بیشتری دارد تا شما بتوانید مفهوم آن‌ها را درک کنید.

مرحله 7- یادداشت برداری: آنچه راکه یادگرفته‌اید از حافظه خود بر روی کاغذ بیاورید و خلاصه آن‌ها را مکتوب کنید.

گام سوم: مراحل 8 و 9 و 10

مرحله 8- مرور و بازبینی: متن خلاصه‌شده و متن اصلی را مجدداً بخوانید و متن خلاصه‌شده را بازبینی و اصلاح نمایید در صورتی که در کشیدن درخت حافظه مهارت دارید درخت مطلوب مورد نظر را ترسیم کنید.

مرحله 9- تعریف: مطالبی را که یاد گرفته‌اید حتی‌المقدور با صدای بلند برای خود یا دیگران تعریف کنید.

مرحله 10- تجسم: چشمتان را ببندید و مطالب خوانده شده را در ذهن خود مجسم کنید.

حال که یک سیستم کامل مطالعه را فراگرفته‌اید، کتاب مربوط به مسابقه کتابخوانی را بردارید و تک تک مراحل ذکر شده را اجرا کنید.

گام چهارم: اجرا کردن روش

شما تا کنون هنگام مطالعه چند مرحله از این مراحل را اجرا می‌کردید؟ یک، دو، یا سه مرحله؟

البته این را به خاطر داشته باشید که مهمترین مرحله، مرحله پنجم یعنی خواندن فعال است و ما برای آن که بتوانیم بهتر و فعال‌تر بخوانیم لازم است سؤالاتی در مورد آن متن در ذهن داشته باشیم تا با انگیزه‌ی بیشتری مطالعه کنیم مراحل بعد از مرحله پنجم نیز در تثبیت مطالب در ذهن، به ما کمک می‌کند و باعث می‌شود که بتوانیم مطالب را به مدت طولانی‌تری در حافظه خود نگهداری کنیم.

 تمرکز یعنی توانایی قبول بعضی چیزها و به دور انداختن چیزهای دیگر و یا به عبارتی تمرکز یعنی دقیق شدن بر روی یک موضوع، با حذف توجه از موضوعات دیگر.

پیاده کردن این روش بعد از مدتی تمرین بسیار آسان می‌شود و به طور ناخودآگاه آن‌ها را انجام می‌دهید و حتی برایتان لذت بخش نیز می‌شود و به قدرت شگفت انگیز این تکنیک و تأثیر آن در یادگیری‌تان پی‌خواهید برد.                                           

تمرکز حواس

من نمی‌توانم حواسم را جمع کنم و روی موضوعی که به آن فکر می‌کنم تمرکز کنم. به محض این که شروع به مطالعه می‌کنم فکرهای مختلفی به ذهنم می‌آید و حواسم پرت می‌شود. من کلاً آدم بی دقت و حواس‌پرتی هستم. من همه درس‌هایم را بلد بودم، هرکدام را بیست بار هم خوانده بودم ولی باز هم نمره‌ام کم شد. آخه نمی دونم چرا؟ آخه این تمرکز چیست؟ و چه جوری می شود تمرکز کرد؟

این‌ها سخنان یک دانش آموز حواس‌پرت است که همیشه هنگام درس خواندن با مشکل برخورد می‌کند. اگر شما جای او بودید چه می‌کردید؟ به نظر شما تمرکز یعنی چه و چگونه می‌توان آن را به وجود آورد؟

تمرکز یعنی توانایی قبول بعضی چیزها و به دور انداختن چیزهای دیگر و یا به عبارتی تمرکز یعنی دقیق شدن بر روی یک موضوع، با حذف توجه از موضوعات دیگر.

تمرکز طبیعی

بعضی افراد فکر می‌کنند برای داشتن تمرکز بایستی بر روی ذهن خود و یا محیط اطراف خود شرایط خاصی را تحمیل کنند، ولی این طور نیست و این را بدانید شما هر چه بیشتر به ذهن خود فشار بیاورید، تمرکز مشکل‌تر می‌شود. وقتی شما مشغول تماشای فیلم یا خواندن داستان جذابی هستید بدون اعمال هیچ گونه فشاری تمرکز دارید. چون به طور طبیعی چیزی توجه ما را جلب می کند که برای ما حائز اهمیت است و از آن سود و فایده‌ای می‌بریم. بنابراین باید راهی پیدا کنیم که دقت ما، حتی نسبت به موضوعی که به آن علاقه نداریم عمیق‌تر شود و در حقیقت بین ذهن ما و آن موضوع علاقه ایجاد کنیم.

به نظر شما چگونه می‌توان این علاقه و انگیزه را ایجاد و تقویت کرد؟

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان

 


منبع: مجتمع فرهنگی انتشاراتی کتاب‌پردازان


 
برگزاری اولین محفل انس با قر ان در شهر لاین
ساعت ۱٢:٤۱ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٦ امرداد ۱۳٩۱   کلمات کلیدی: ارشاد کلات ،محفل انس با قرآن ،لاین ،قاریان
 

 

کلات،قربانیان/ محفل انس با قرآن در مرکز دهستان هزار مسجد به همت اداره فرهنگ وارشاد اسلامی وکانون فرهنگی شهدای این دهستان با حضورمصطفی ملکی ومسعود کریمی2تن ازقاریان برجسته بین المللی در مسجد لاین نو برگزار گردید. امام جمعه کلات طی سخنانی در این مراسم قرآن را کتاب قانون وراهنمای زندگی تمام بشریت عنوان کرد وافزود: ما هرچه داریم از سایه سار کتاب عظیم الهی است وتوجه به مفاهیم وروشنگرانه قران انسانها را به سو ی سعادت رهنمون می سازد.

 

 «حجت الاسلام قلی زاده»افزود: جذب جوانان به محافل قرآنی بیمه کننده آنان از توطئه ها ی شیاطین ودشمنان نظام اسلامی است چرا که توسل به قرآن تمامی دسیسه های آنان را نقش بر آب می سازد وانها را در رسیدن به توطئه های شوم باز می دارد.

2نفر وسط از چپ هادی اسماعیلی رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی کلات وعلی اصغر ضیایی کارشناس امور فرهنگی اداره ارشاد اسلامی ومجری مراسم  که زحمات فراوانی برای برگزاری این مراسم متحمل شدند  از این رو براشون ارزوی موفقیت می کنیم

برگرفته از وبلاگ روزنامه خراسان در شهرستان کلات


 
عطر انتظار
ساعت ٩:٠٤ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۸ امرداد ۱۳٩۱   کلمات کلیدی: انتظار

گرچه خسته ام گرچه دلشکسته ام باز هم گشوده ام درى به روى انتظار تا بگویمت هنوز هم به آن صداى آشنا امید بسته ام.

اى تو صاحب زمان! اى تو صاحب زمین! دل جدا ز یاد تو آشیانه اى خراب وبى صفاست یاد سبز وروح بخش تو یاد لطف بى نهایت خداست کوچه باغ سینه ام اى گل محمدى به عطر نامت آشناست آنکه در پى تو نیست کیست؟ آنکه بى بهانه تو زنده است در کجاست؟

اى کرامت وجود! باد غربتى که مى وزد به کوچه هاى بى تو بوى مرگ مى دهد بوى خستگى فسردگى کوچه ها در انتظار یک نسیم روح بخش یک پیام آشنا ودلنواز سینه را گشوده اند. کوچه هاى ما همیشه عاشق تو بوده اند.

اى کبوتر دلم هوایى محبتت! سینه ام آشناى نعمت غم است گر هزار کوه غم رسد هنوز هم کم است از درون سینه ام ناله هاى مرغ خسته اى به گوش مى رسد. بالهاى زخمى ام نیازمند مرهم است.

صبحگاه جمعه ها آفتاب یاد تو ز (ندبه)هاى ما طلوع مى کند. آنکه شب پس از دعا با سرود اشتیاق ونغمه امید با دلى سفید خواب رفته است روز را به شوق دیدنت شروع مى کند اى تو معنى امید وآرزو! اى براى انتظار عاشقانه آبرو! عشقهاى پاک در میان خنده ها وگریه هاى عاشقان پیش عصمت الهى ات خضوع مى کند.

اى بهانه اى براى زیستن! اشتیاق همچو سبزه بهاره هر طرف دمیده است. جمکران جلوه اى از انتظار وشوق ماست اى بهار جاودان اى بهار آفرین ما در انتظار مقدم توییم اى امید آخرین!

اى عزیز دل پناه شیعیان اى فروغ جاودان! سایه بلند نام ویاد تو از سر وسراى عاشقان بیقرار کم مباد قامت بلند شوق جز بر آستان پرشکوه انتظار خم مباد.


 
اخلاق مدیر اسلامی در نهج البلاغه
ساعت ۱٢:٤٧ ‎ب.ظ روز شنبه ٧ امرداد ۱۳٩۱   کلمات کلیدی:

اکاوی متون زرین نهج البلاغه به عباراتی برمی خوریم که مشعل روشنگر مسیر اداره امور و مدیریت را به دستان پویندگان رستگاری و عدالت می دهد و بایدها و نبایدهای مدیریت را بیان می کند. صفات مدیر صالح را از زبان الگوی مدیران دریابیم.

مردم قم در دیدرا با رهبری

1) مردم داری:

یعنی اخلاق اجتماعی داشتن. حضرت علی (ع) در این مورد می فرمایند: «با مردم فروتن باش، نرمخو و مهربان باش، گشاده رو و خندان باش. در نگاه هایت و در نیم نگاه و خیره شدن به مردم، به تساوی رفتار کن، تا بزرگان در ستمکاری تو طمع نکنند، و ناتوان ها در عدالت تو مایوس نگردند، زیرا خداوند از شما بندگان درباره اعمال کوچک و بزرگ، آشکار و پنهان خواهند پرسید، اگر کیفر دهد شما استحقاق بیش از آن را دارید، و اگر ببخشد از بزرگواری اوست.»(۱)

2) اخلاق مدیریتی:

حضرت علی (ع) می فرمایند: «با مردم، به هنگام دیدار و در مجالس رسمی و در مقام داوری، گشاده رو باش و از خشم بپرهیز، که سبک مغزی، به تحریک شیطان است، و بدان! آنچه تو را به خدا نزدیک می سازد، از آتش جهنم دور، و آنچه تو را از خدا دور می سازد، به جهنم نزدیک می کند.»(۲)

3) اجرای عدالت:

مدیر اسلامی اگر عدالت را در جامعه اجرا نماید. نگاه مردم به نظام خوش بین شده و باعث بقای نظام خواهد شد هر چند این عدالت برای عده ای ناخوشایند است، اما برای عموم مردم مطلوب و خوشایند می باشد.  حضرت در نهج البلاغه می فرمایند: « در اجرای عدالت گشایش است و اگر کسی از عدل به تنگ آید‏، ستم را سختتر یابد.»(۳)

و در بیانی دیگر می فرمایند: « آنچه بیشتر، دیده والیان بدان روشن است، برقراری عدالت در شهرها و روستاهاست.»(۴)

4) ساده زیستی و زهد:

رهبری و مدیریت نظام اسلامی، در مصرف امکانات، مسئولیت سنگینی دارد. نوع و چگونگی مدیریت در استفاده امکاناتی که در اختیار مدیر می باشد، اولین شاخصه نظام اسلامی است و محکی روشن در اینکه ببینیم چه میزان در مسیر آرمان های اسلامی حرکت می کنیم؟ و چقدر با مشکل مواجه ایم؟! 

حضرت زهد و ساده زیستی را اینگونه تعریف می کنند: « ای مردم، زهد یعنی کوتاه کردن آرزو، و شکرگزاری برابر نعمت ها و پرهیز در برابر محرّمات. پس اگر نتوانستید همه این صفات را فراهم سازید، تلاش کنید که حرام بر صبر شما غلبه نکند و در برابر نعمت ها، شکر یادتان نرود. چه اینکه خداوند با دلائل روشن و آشکار، عذرها را قطع، و با کتاب های آسمانی روشنگر، بهانه ها را از بین برده است.»(۵)

مدیر اسلامی اگر عدالت را در جامعه اجرا نماید. نگاه مردم به نظام، خوش بین شده و باعث بقای نظام خواهد شد هر چند این عدالت برای عده ای ناخوشایند است، اما برای عموم مردم مطلوب و خوشایند می باشد.

5) رعایت حال محرومان:

طبقه محروم جامعه در اولویت گذاری مورد توجه مدیران باشند. حضرت علی (ع) می فرمایند:« در طبقه کم درآمد جامعه، خدا را در نظر بگیرید، آنان که راه چاره ندارند و از درویشان و نیازمندان و بینوایان و از بیماری بر جای ماندگانند.»(۶)

6) عفو و گذشت و مدارا با عموم جامعه:

رعایت این امر باعث اعتماد جامعه به نظام مدیریتی و الگوپذیری از مدیران اسلامی جامعه خواهد بود. در این خصوص امام علی (ع) می فرمایند: « ای مالک از گناهان مردم درگذر، چنانچه دوست داری خدا گناهانت را بر تو ببخشاید و عفو فرمایید، چه تو برتر آنی و آن که بر تو ولایت دارد از تو برتر است و خدا از آن که تو را ولایت دارد، بالاتر…»(۷)

آیت الله خامنه ای

7) ارتباط نزدیک با مردم:

یعنی مردم بتوانند به راحتی با مدیر خود ملاقات کنند. بنابراین مدیر اسلامی باید در دسترس همگان باشد نه عده ای خاص تا از آنچه که در جامعه می گذرد آگاه گردد. حضرت علی (ع) در این مورد به مالک اشتر توصیه می فرمایند: « ای مالک، خود را زیاد از رعیت پنهان مکن که پنهان شدن والیان از رعیت، نمونه ای است از تنگ خویی و کم اطلاعی در کارها، چون نهان شدن از رعیت، والیان را از دانستن آنچه بر آنان پوشیده است، باز می دارد.»(۸)

8) اولویت بندی اشتغالات:

یعنی نباید زیادی کارها یک مدیر اسلامی را سردرگم سازد و این امر از طریق برنامه ریزی و تقسیم کار امکان پذیر می شود و در مواردی، کادرسازی و پرورش نیرو لازم دارد. در این باره حضرت امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر این چنین می فرمایند: « بر سر هر یک از کارهایت مهتری از آنان بگمار که نه بزرگی کار، او را ناتوان سازد و نه بسیاری آن، وی را پریشان.»(۹)

9) اطاعت الهی:

یعنی مدیر غضب خداوند را پیش از همه غضب ها مدنظر داشته و طاعت او را بر همه طاعت ها مقدم بدارد. مدیر برای باقیماندن بر سر منصب خویش نباید دست به معصیت بزند حتی اگر مافوق او بخواهد که وی خطایی مرتکب شود، او نباید به چنین کاری تن در دهد‎‎؛ حضرت علی (ع) در این مورد میفرمایند: « مطیع مافوق بودن نباید منجر به معصیت خداوند گردد.»(۱۰)

10) عدم ترس از برکناری:

یعنی اگر مدیر اسلامی روزی از سمت خود به هر دلیلی به سمتی پایین تر تنزل پیدا کرد وظیفه دارد که این وضع موجود را بپذیرد و در خطی قرار نگیرد که مخالف مصالح جاری جامعه باشد. چرا که هدف یک مدیر اسلامی جلب رضای الهی و پیشبرد آرمان های اسلام و انقلاب است، نه چیز دیگر. حضرت علی (ع) در این خصوص می فرمایند:« نباید بر آنچه از دست داده اید تاسف بخورید»(۱۱)

11) حفظ و حراست از بیت المال و ارزشهای اسلامی:

یک مدیر اسلامی نباید در مصارف بیرون از حیطه کاری اش از امکانات بیت المال استفاده نماید؛ یعنی نباید اموال بیت المال را در راه نفع شخصی به کار ببرد. در این مورد حضرت امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: « به خدا سوگند، اگر ببینم آن بیت المال به مهر زنان یا بهای کنیزکان رفته باشد، آن را باز می گردانم، که در عدالت گشایش است و آن که عدالت را تحمل نکند، ستم را هرگز تحمل نخواهد کرد.»

 

سخن پایانی:

از آنچه گفتیم چنین برمی آید که مدیریت اسلامی بر اساس معنویت و فرهنگ بنا نهاده شده است و هدف آن نیز آخرت گرایی است یعنی قرار دادن امکانات دنیوی در جهت آخرت. و نباید فراموش کرد که آخرت گرایی به معنای فراموش کردن دنیا نیست بلکه آخرت گرایی تلبس به ارزشهای الهی و قرآنی است. و یک مدیر اسلامی زمانی می تواند در مسیر آخرت گرایی حرکت کند و در واقع مدیریت اسلامی داشته باشد که مجهز به فرهنگ قرآنی بوده و مصمم به پیاده کردن این فرهنگ در جامعه باشد. و جامعه ای که در آن مدیریت اسلامی اجرا شود و یک مدیر اسلامی در راس امور قرار بگیرد، چنین جامعه ای در مسیر آخرت گرایی حرکت خواهد کرد و در این صورت است که افراد جامعه می توانند به سرمنزل مقصود که همان قرب الهی است دست یابند.

 

تنظیم و تخلیص: گروه دین و اندیشه

منبع: تحلیلگران جوان آریا ، علیرضا تاجریان


 

پی نوشت ها:

۱- نهج البلاغه، نامه ۲۷

۲- نهج البلاغه، نامه ۷۶

۳-نهج البلاغه،خطبه۱۵

۴-نهج البلاغه‏،نامه۵۳

۵-نهج البلاغه،خطبه۸۱

۶-نهج البلاغه،نامه۵۳

۷-نهج البلاغه،نامه۵۳

۸-نهج البلاغه،نامه۵۳

۹-نهج البلاغه،نامه۵۳

۱۰-نهج البلاغه،قصارالحکم،شماره۱۶۵

۱۱- نهج البلاغه‏، نامه ۴۷

منبع : سایت تبیان


 
ویژگیهای مدیر و مدیریت در نهج البلاغه
ساعت ۱۱:٥٢ ‎ق.ظ روز شنبه ٧ امرداد ۱۳٩۱   کلمات کلیدی: مدیر ،نهج البلاغه ،مدیریت در نهج البلاغه

 شجاعت

امیر المومنین در نامه به مالک اشتر می فرمایند: «به اهل شجاعت بپیوند و آنان رابه عنوان کار گزار انتخاب نما.» (قوچانی،1374،ص137).

حضرت علی (ع) در خطبه 172 نهج البلاغه می فرماید: «ای مردم همانا سزاوار ترین مردم به این امر (خلافت و زمامداری) کسی است که توانا ترین آنها بر اجرای امور ودانا ترین به فرمان خداوند در فهم مسائل باشد.